wtorek, 15 sierpnia 2017

Stowarzyszenie Zwierzęta Ludziom – o dogoterapii słów kilka

W czerwcu miałam ogromną przyjemność wziąć udział w kursie „DogoZerówka” prowadzonym przez Magdalenę Nawarecką – Piątek, prezesa Stowarzyszenia Zwierzęta Ludziom.
Na wykład trafiłam nieprzypadkowo – uważam, że dogoterapia (choć, jak się okazało na zajęciach, jest to błędnie używany termin) pokazuje, że psy to nie tylko uroczy towarzysze podczas turlania się po trawie czy wieczorów spędzanych na kanapie, ale też świetni terapeuci i pomoc w sytuacjach beznadziejnych. Moim największym marzeniem i życiową misją jest to, żeby moje przyszłe hodowlane psy były zrównoważone i wyszkolone tak, żeby mogły dać początek nowym pokoleniom mądrych i stonowanych psiaków, które dzięki dobrym genom i socjalizacji będą mogły służyć człowiekowi czy to w dogoterapii, czy jako przewodnicy niewidomych lub psy wykrywające napady epilepsji/ zmianę w poziomie cukru. Chciałam jednak poznać tajniki psich terapeutów. 
Mój certyfikat ukończenia kursu :) 


DogoZerówka to kurs, który przeprowadza uczestników przez świat interwencji z udziałem zwierząt; AAI – Animal Assisted Intervention, to poprawna nazwa całej grupy działań, które powszechnie nazywa się dogoterapią. Magda zapoznała naszą grupę z definicjami poszczególnych elementów AAI czyli terapią z udziałem zwierząt (AAT), edukacją z udziałem zwierząt (AAE) oraz aktywnością z udziałem zwierząt (AAA). Następnie wytłumaczyła i pokazała na czym polega praca zespołu pies – człowiek w różnych miejscach i konwencjach, powiedziała jak wybrać odpowiedniego psa do terapii i jak wyglądają kolejne kroki jako terapeuty. 

O większości aktywności z psami już wiedziałam, natomiast część była dla mnie nowością. Kilka wybranych:
  • Psie Czytanki – na wzór amerykański dzieci z trudnościami w czytaniu ćwiczą swoje umiejętności na psach, które ich nie poprawiają i dają poczucie pełnej akceptacji
  • Różnego rodzaju wizytacje z psami – od cyklicznych po jednorazowe, od szkół poprzez centrum Alzheimera, aż po szpitale
  • Uwaga! – Dobry pies – zapoznawanie dzieci z językiem i mową ciała psa. Akcja ma na celu pokazanie jak zachować się przy czworonogu, a także uświadomienie dzieciom, że psy to żywe i czujące istoty, które należy traktować z należytym szacunkiem.
  • Fizjoterapia z udziałem psów – metoda pomagająca dzieciom przezwyciężyć trudności w walce o większą sprawność
  • Programy resocjalizacyjne dla więźniów – psy pomagają osadzonym w rozwijaniu empatii i w powrocie do życia w społeczeństwie

Komplet, który otrzymałam na kursie

Jest też wiele innych form, w jakich psy mogą nam asystować i pomagać. Ograniczone jest to jedynie umiejętnościami ludzi i psów oraz kreatywnością tych pierwszych. 
Ważnym aspektem jest to, że psy mogą pracować w placówkach jedynie 5 – 6 godzin tygodniowo. Niestety ilość psów w organizacji nie pozwala na pomoc np. większym szpitalom czy częstsze odwiedziny w placówkach. Dlatego Stowarzyszenie potrzebuje ludzi i psów, które mogłyby wesprzeć ich w tych wspaniałych działaniach. Każda para rąk i łap się przyda. Więc jeśli chcecie zacząć przygodę ze swoim pupilem i pomóc innym – polecam serdecznie współpracę z tym stowarzyszeniem. Widać tutaj dużo pracy i poświęcenia, znajomość tematu, a także ciągłą chęć nauki. Ostatnio prezes stowarzyszenia wróciła z USA, gdzie pogłębiała dalej swoją wiedzę (w Polsce standardy dogoterapii jeszcze są w powijakach, tam psy używane są nawet jako pomoc psychologiczna dla dzieci, które były ofiarami gwałtu). 

Jak pomóc?

Przede wszystkim zastanówcie się – może Wasz pies i Wy to świetny team z potencjałem, który będzie mógł wesprzeć działania Stowarzyszenia. Wtedy polecam zapisać się na DogoZerówkę i zobaczyć czy to coś dla Was. Jeśli tak – czeka Was dużo nauki i egzamin, ale także nagroda w postaci wdzięczności dzieci, pacjentów i seniorów. 

Możecie też wesprzeć Stowarzyszenie finansowo. Utrzymują się oni jedynie z dotacji i dofinansowań, a wszyscy przewodnicy pracują tam jako wolontariusze. Jednak codzienne działania fundacji to mnóstwo pracy i nakładów finansowych. Jak pytałam na razie jeszcze nie mieli opcji 1% podatku, natomiast być może do następnego roku uda im się załatwić potrzebne formalności, aby być organizacją pożytku publicznego. Sprawdźcie to następnym razem przed rozliczeniem PITa!

Opowiedzcie o tej organizacji znajomym. Być może ktoś zna miejsce, które potrzebuje pomocy Stowarzyszenia, być może ktoś będzie chciał ich zasponsorować. A może ktoś będzie chciał po prostu zaprosić taki zespół na spotkanie z dziećmi z pobliskiej szkoły za wynagrodzenie? 

Polecam śledzić działania Stowarzyszenia Zwierzęta Ludziom na ich stronie internetowej: link
Fanpage na Facebooku (tu znajdziecie też ciekawe wydarzenia): link
Strona międzynarodowej organizacji partnerskiej Stowarzyszenia: link

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz